Opinió: Hi ha hagut una bombolla en el format de les tauletes?

pestanya galàxia s2

Quan us parlem del rumb que tauletes i smartphones estan seguint al mercat, a l'hora de veure les seves trajectòries ascendents, descendents o planes, les comparem amb les que podem veure a l'economia real, un camp en què els canvis també se succeeixen a gran velocitat i en què una decisió pot tenir conseqüències tant positives com negatives a curt termini. Tots estem assistint a una situació d'estancament perllongat en el cas dels primers suports que a grans trets, a causa d'aquest sosteniment al llarg dels trimestres, es podria assemblar a les recessions de què hem sentit parlar tant en els últims anys.

Però, què ha estat el que ha ocasionat el context en què els formats més grans es troben actualment? A continuació, intentarem veure quins han pogut ser els possibles factors que han determinat fets com ara els més de dos anys de caigudes consecutives a les vendes de tauletes i alhora, intentarem comprovar si aquest comportament també tindrà les seves repercussions en el futur. Penseu que hem assistit a un boom tecnològic que s'ha acabat saldant amb les xifres d'unitats venudes que ara veiem? Era una cosa previsible o podria haver evitat?

pestanya samsung galaxy

Fent memòria

Potser, per argumentar millor les possibles explosions de la bombolla en el cas dels suports més grans, sigui oportú tornar a fer un breu repàs a la situació el març d'aquest any. Tal com publiquem fa uns dies, durant el hivern de 2017 s'havia produït un nou descens en el nombre de tauletes venudes, caient per primera vegada en un trimestre natural dels 40 Milions de dispositius. Aquest descens era significatiu també pel fet que amb ell ja eren 10 trimestres consecutius de baixades. En termes globals, s'esperava que durant tot aquest exercici arribessin a empreses i llars almenys 150 milions de terminals, molt lluny dels rècords absoluts de 250 milions o fins i tot més assolits durant els anys 2012 i 2013.

Per què es va poder arribar a aquest punt?

L'aparició de les tablets de manera massiva va tenir lloc aproximadament entre els anys 2009 i 2010. Tot i que en un primer moment, els terminals eren una mica desequilibrats en prestacions i possible cost, la veritat és que en pocs mesos, es van abaratir els preus , cosa que va donar lloc ràpidament a una expansió generalitzada d'aquests formats especialment en els àmbits domèstics. Un grapat de marques aglutinava el gruix de la quota de mercat, cosa que provocava una situació molt propícia a causa de dos factors: D'una banda, aquest oligopoli, de l'altra, la possibilitat que aquestes companyies explotessin un nínxol de mercat format per centenars de milions de consumidors a tot el món, cosa que els deixava un ampli marge de benefici.

tauletes marques

la bombolla

Igual que va passar amb el totxo al nostre país des de finals dels 90 fins al 2007, a l'electrònica de consum es va donar un ambient propici per a la creació d'una bombolla tecnològica que en el cas de les tablets reunia els factors següents per formar-se: Abaratiment de dispositius que donava predisposició al públic a gastar diners en aquest format, una oferta a constante augmentar, conjuntura econòmica favorable a països on apareixia a gran velocitat una classe mitjana que ara podia gastar diners en tecnologia. Això va donar lloc a un cercle en què les firmes s'afanyaven a llançar diversos models a l'any, confiant que existiria una gran demanda capaç d'absorbir una oferta també en augment. Però, això era sostenible a mitjà termini? Ara intentarem comprovar-ho.

Elements que van resultar claus

1. Més actors al sector

En els seus començaments, els suports més grans eren fabricats en exclusiva per les majors firmes. Tot i això, els beneficis resultaven molt atractius per a altres firmes que van néixer durant els primers anys de trajectòria de les tablets i que, a través d'una estratègia basada en terminals molt bàsics a preu reduït, van aconseguir entrar al mercat produint un dels fenòmens que s'arrossega avui dia: La fragmentació, tant en sistemes operatius com en models i en què les firmes xineses han tingut gran protagonisme.

xiaomi el meu pad

2. Sobreoferta

Lligat a l'aparició de més companyies, es va produir un fenomen natural: A més participants, major nombre de dispositius en circulació tot i que algunes limitin la quantitat de plataformes que llancen al mercat. La proliferació de canals de compra per Internet ha possibilitat que més públics puguin accedir a les tauletes, cosa que és interpretada per algunes marques com que encara queda marge de maniobra per seguir llançant nous models.

el futur

Multitud d'analistes consideren que les tauletes convertibles seran les que garantiran el futur en el format a curt termini. S'espera que el 2020, 1 de cada 3 models pertanyin a aquest format en què, tanmateix, la major part de les firmes estan apostant esforços i inversions avui dia. Al mateix temps, es dóna per fet un canvi de tendència que es traduiria en un repunt de les vendes a partir del 2018. Si es confirma aquest nou rumb, Penseu que en el cas dels 2 en 1 també veurem una bombolla al mig termini molt semblant a la que hem vist en el passat? Us deixem disponible més informació relacionada sobre el full de ruta que veurem en aquest format perquè pugueu opinar vosaltres mateixos.


Deixa el teu comentari

La seva adreça de correu electrònic no es publicarà. Els camps obligatoris estan marcats amb *

*

*

  1. Responsable de les dades: Actualitat Bloc
  2. Finalitat de les dades: Controlar l'SPAM, gestió de comentaris.
  3. Legitimació: El teu consentiment
  4. Comunicació de les dades: No es comunicaran les dades a tercers excepte per obligació legal.
  5. Emmagatzematge de les dades: Base de dades allotjada en Occentus Networks (UE)
  6. Drets: En qualsevol moment pots limitar, recuperar i esborrar la teva informació.